Alapozó terápia
Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló, idegrendszer fejlesztő módszer
Mi az az alapozó torna?
Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő eljárás, mely során a gyermekeket újra végigvezetjük az emberi fejlődéstani mozgássorozaton, mintegy új lehetőséget adva az idegrendszer számára. Az alapozó terápia során az idegrendszer rugalmasságát, az agy fejlődésbeli lehetőségét használjuk fel. A fejlesztés során a mozgásalapot kiegészítjük fejlesztőpedagógiai módszerekkel (idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés fejlesztés, stb.), aminek köszönhetően több agyterület működését és fejlődését segítjük elő.
Ajánlott az 5-10 éves korosztály számára
A gyermekek együttműködési képessége, csoportérettsége szerint átlagosan 5 éves kortól kezdhető el a terápia. Jellemzően nagycsoportos óvodás és alsó tagozatos iskolás gyermekek csatlakoznak a kislétszámú csoportokhoz.
Az alábbi problémák esetén segíthet az alapozó terápia:
mozgásügyetlenség,
megkésett, akadályozott beszédfejlődés,
nehezen alakuló hangképzési hibák, elhúzódó logopédiai terápia,
diszlexia és alaki diszgráfia,
figyelemzavar,
hiperaktivitás,
egyéb helyzetekben, amikor a gyermek érési folyamatai késnek, életkorának nem megfelelően teljesít.
Mozgásfejlettség felmérés
Mozgásfejlettség felmérésre minden újonnan fejlesztésbe bekapcsolódó gyermeknek szüksége van. A felmérés során a szülők vázolják a problémát, ami miatt megkeresték a szakembert. A szakember tájékoztatást ad a módszerről, megválaszolja a szülők ezzel kapcsolatos kérdéseit, tájékozódik a gyermek előtörténetéről, anamnézist vesz fel. A felmérés keretében megismeri a gyermeket és felméri mozgásfejlettségét, majd a felmérés végén összegzi a tapasztalatokat a szülőknek és szükség esetén javaslatot tesz a megfelelő fejlesztő eljárásra/eljárásokra. A mozgásfejlettség felmérésen a szülő is részt vesz, hogy láthassa gyermeke teljesítményét és a szakember magyarázata is könnyebben érthető legyen a látottak függvényében. Első vizsgálat várható időtartama: kb.1,5 óra.
Felmérés területei:
fejlődéstani nagymozgások
rugalmasság
egyensúly
keresztező mozgások
ritmus
emlékezet
finommotorika
mozgástervezés
téri orientáció, testséma és lateralitás
dominancia
Az elsődleges cél a mozgáson keresztül az idegrendszer stimulálása, a tanuláshoz szükséges képességek kibontakoztatása. A fejlesztés során egészen az alapokig, a fejlődéstani nagymozgásokig nyúlunk vissza, majd építjük fel a mozgást egészen a komoly mozgáskoordinációt igénylő feladatokig. Az idegrendszer éréséhez elegendő mennyiségű gyakorlásra van szükség, így heti 2 alkalommal találkozunk a gyermekekkel alkalmanként másfél órában. A terápiában töltött várható idő gyermekenként változik, de általában minimum 1 évet jelent. A haladás üteméről, a terápia várható idejéről a szakember tud tájékoztatást adni a gyermek egyéni haladási tempójának ismeretében.